Δημιουργία σχεδίου προώθησης / marketing plan

Δημιουργία σχεδίου προώθησης / marketing plan

Στην ονομασία του προϊόντος/υπηρεσίας μπορείτε να προσθέσετε και μια φράση που να συνοψίζει το όφελος που προκύπτει από την απόκτηση του

Περίληψη του σχεδίου προώθησης

Γράψτε την ενότητα αυτή τελευταία, παρόλο που θα διαβαστεί πρώτη, γιατί αποτελεί μια περίληψη όλων όσων πρόκειται να αναλύσετε στην συνέχεια. Κάθε προϊόν/υπηρεσία καλύπτει μια ανάγκη και δημιουργεί ένα όφελος για τον αγοραστή της, προσδιορίστε τα στοιχεία αυτά από την αρχή. Προσδιορίστε με σαφήνεια ποιο είναι το αγοραστικό κοινό σε ποιους/ποιες απευθύνεται το συγκεκριμένο προϊόν/υπηρεσία. Προσδιορίστε αν υπάρχει άλλο ίδιο προϊόν ή υπηρεσία στην αγορά και σε ποια σημεία διαφοροποιείται το προτεινόμενο και πώς.

Περιγραφή Προϊόντος/Υπηρεσίας

Περιγράψτε ποιο είναι το προϊόν/υπηρεσία και τα βασικά σημεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την προώθηση του/της.

Ανάλυση υφιστάμενης κατάστασης - Μακροοικονομικό περιβάλλον

Στο Πολιτικό περιβάλλον εμπίπτει η πολιτική σταθερότητα, οι νόμοι, το πολιτικό καθεστώς και η μορφή κυβέρνησης. Αυτοί και άλλοι παράγοντες του περιβάλλοντος αυτού μπορούν ακόμα και να επιτρέψουν ή να απαγορεύσουν την λειτουργία μίας επιχείρησης. Στο πολιτικό περιβάλλον εντάσσεται επίσης και αυτό που λειτουργεί σε τοπικό επίπεδο (π.χ. τοπική αυτοδιοίκηση κ.λ.π.).
Το Οικονομικό περιβάλλον αναφέρεται στην οικονομική ζωή μίας χώρας ή κοινωνίας. Παράγοντες που επηρεάζουν το Οικονομικό περιβάλλον είναι το επιτοκίο δανεισμού, ο ρυθμός του πληθωρισμού, η οικονομική ανάπτυξη, κ.α.
Εξετάζεται η δομή της κοινωνίας, οι αντιλήψεις των κατοίκων μίας συγκεκριμένης κοινότητας. Αναλύονται στοιχεία δημογραφικά, ψυχογραφικά και άλλα.
Οι καινοτομίες, τα εμπόδια εισόδου που σχετίζονται με την τεχνολογία καθώς και η μεταφορά της τεχνολογίας αποτελούν κρίσιμα ζητήματα που προσδιορίζονται σε αυτό το σημείο

Προτείνεται για την καταγραφή και παρουσίαση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος να χρησιμοποιήσετε μεθοδολογικά το εργαλείο «Pest Analysis».

Επιχειρηματικό περιβάλλον

Στην ενότητα αυτή περιγράφονται οι παράμετροι του ειδικού περιβάλλοντος της επιχείρησης και της αγοράς του προϊόντος/υπηρεσίας που αυτή προσφέρει. Η ανάλυση αυτή πρέπει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο εστιασμένη και τμηματοποιημένη.

Tο εργαλείο SWOT Analysis θα σας βοηθήσει σε αυτή την προσέγγιση. Είναι χρήσιμο να το μελετήσετε πριν την συγγραφή των αντίστοιχων σημείων.

Ανταγωνιστικό περιβάλλον

Αναλύονται τα στοιχεία που αφορούν στην κατάσταση του ανταγωνισμού που αντιμετωπίζει η επιχείρηση και το προϊόν/υπηρεσία της. Οι ακόλουθες ερωτήσεις μας βοηθούν στην προσέγγιση αυτή:

Ανάλυση εταιρικής κατάστασης

Εδώ η περιγραφή αφορά στην δική σας εταιρική κατάσταση (μέγεθος. Οικονομικά στοιχεία, θέση στην αγορά, στελέχωση κτλ). Ταυτόχρονα και στην παραπάνω βάση θα εντοπίσετε και την δική σας στρατηγική τοποθέτηση σε σχέση με αυτό που συμβαίνει στην αγορά και στον ανταγωνισμό.

Πελάτες στόχος

Περιγράψτε με λεπτομέρεια τους πελάτες στους οποίους στοχεύετε, τι, που, πότε, πώς, πόσο και κάθε πόσο αγοράζουν. Οι πληροφορίες είναι χρήσιμο να καταγράφονται τμηματοποιημένα, δηλαδή ανά είδος πελάτη ή για κάθε διαφορετική ομάδα πελατών στην οποία απευθύνεστε.

Είναι σημαντικό να είστε συγκεκριμένοι.

Εάν είστε επιχείρηση ρούχων, δεν στοχεύετε για παράδειγμα σε όλους επειδή όλοι φορούν ρούχα, πιθανόν να στοχεύετε για π.χ σε αθλητές (αν τα ρούχα σας είναι αθλητικά κ.ο.κ.).

Σκoπός & στόχοι σχεδίου προωθησης

Οι σκοποί είναι ποιοτικοί. Για παράδειγμα, «Η αύξηση της προβολής του προϊόντος στην αγορά».
Οι στόχοι είναι ποσοτικοί. Συνεπώς για κάθε στόχο πρέπει να διευκρινίζεται ένα μετρήσιμο αποτέλεσμα αλλά και το αντίστοιχο χρονικό περιθώριο για την επίτευξή του. Για παράδειγμα, «Οι πωλήσεις μου μέσα στο επόμενο εξάμηνο θέλω να αυξηθούν κατά 10%».

Στρατηγική marketing

Περιγράψτε την στρατηγική που θα ακολουθήσει η επιχείρηση σας για να πετύχει τους στόχους της. Για παράδειγμα ως υπεύθυνοι της επιχείρησης ίσως αποφασίσετε να διαφοροποιήσετε το προϊόν σας από αυτά των ανταγωνιστών σας. Περιγράψτε την διαφοροποίηση αυτή. Ίσως αποφασίσετε να τμηματοποιήσετε τους πελάτες σας και να απευθυνθείτε με ειδικό τρόπο στο κάθε τμήμα πελατών. Περιγράψτε λοιπόν την τμηματοποίηση αυτή καθώς επίσης και τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσετε το κάθε τμήμα. Ίσως πάλι αποφασίσετε να αλλάξετε την «θέση» του προϊόντος σας στην αγορά, πράγμα που σημαίνει πως θ’ αλλάξετε την «εικόνα» του προϊόντος σας όπως την αντιλαμβάνονται οι πελάτες σας σε σχέση με τα προϊόντα των ανταγωνιστών. Η στρατηγική marketing οδηγεί στο τι πρέπει να κάνετε για να πετύχετε τους στόχους σας.

Τακτικές marketing

Οι τακτικές marketing είναι οι διάφοροι τρόποι που θα χρησιμοποιηθούν για να υλοποιηθεί η στρατηγική που περιγράψατε.

Για να είναι εναρμονισμένες οι τακτικές με τη στρατηγική δημιουργείστε μια λίστα με όλα τα βήματα που χρειάζονται στην διάρκεια της υλοποίησης της, θέστε προτεραιότητες, βήματα καθώς επίσης και τη χρονική προθεσμία στην οποία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το κάθε βήμα.

Κατά το σχεδιασμό των τακτικών μάρκετινγκ πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα 4Ρs εάν πρόκειται για κάποιο προϊόν ή τα 7Ps εάν πρόκειται για κάποια υπηρεσία.

Περιγράψτε στοιχεία που αφορούν στην Ποιότητα του προϊόντος, στην Εικόνα (π.χ μάρκα), στην Συσκευασία του καθώς και στις Συνοδευτικές Υπηρεσίες του (after sale support κτλ)
Περιγράψτε ποιο μήνυμα θα περάσει στους αγοραστές, πότε θα γίνει η κάθε κίνηση, πώς θα κατανεμηθούν οι δαπάνες προώθησης, πώς θα μετρηθούν τα αποτελέσματα των ενεργειών αυτώνστις πωλήσεις.
Περιγράψτε τον τρόπο με τον οποίο θα διανέμεται το προϊόν/υπηρεσία, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους τελικά επιλέχθηκε ο συγκεκριμένος τρόπος διάθεσης, περιγράφοντας ταυτόχρονα ζητήματα όπως η μεταφορά προϊόντων, η συσκευασία, η αποθήκευση η πολιτική και η μέθοδος επιστροφών
Περιγράψτε την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθήσετε. Η τιμή μπορεί να είναι χαμηλή, υψηλή, ανταγωνιστική ΑΝΑΛΟΓΑ και με την θέση που κατέχει το προϊόν και η επιχείρηση στην αγορά ή μπορεί να ακολουθείται μια συγκεκριμένη στρατηγική για κάποιο συγκεκριμένο διάστημα (π.χ κάποια προσφορά). Επίσης μπορεί να είναι ενιαία ή να διαφοροποιείται για διαφορετικά τμήματα της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση η στρατηγική για την τιμή θα πρέπει να δικαιολογείται.
Περιγράψτε τον τρόπο που η υπηρεσία εκτελείται, ώστε να δημιουργεί ασφάλεια και σιγουριά στον καταναλωτή.
Περιγράψτε τους ανθρώπους σας. Η υπηρεσία είναι κυρίως οι άνθρωποι που την προσφέρουν, οι δεξιότητες/ικανότητες και οι γνώσεις τους.
Περιγράψτε τις διαδικασίες που ακολουθείτε στην παροχή της υπηρεσίας, και ότι συνδέεται με αυτή, για παράδειγμα, Χρόνο αναμονής σε αίτημα, τρόπος επικοινωνίας, χρόνος ανταπόκρισης κτλ.

Προϋπολογισμός προώθησης

Ο προϋπολογισμός αφορά στις τακτικές προώθησης - marketing που θα ακολουθήσετε. Δώστε τον προϋπολογισμό υλοποίησης του σχεδίου σας και περιγράψτε πόσο θα κοστίσει και πότε θα γίνει η σχετική δαπάνη.

Χρονοδιάγραμμα προωθητικών ενεργειών

Το χρονοδιάγραμμα αφορά στις τακτικές προώθησης- marketing που θα ακολουθήσετε, για να πετύχετε την στρατηγική σας. Αναφέρετε το χρόνο εκκίνησης, την διάρκεια και την ολοκλήρωση των εργασιών, εργαλεία όπως το msproject μπορούν να σας βοηθήσουν.

Δείκτες παρακολουθησης

Οι δείκτες Παρακολούθησης αφορούν στις τακτικές προώθησης- marketing που θα ακολουθήσετε. Είναι σημαντικό να παρακολουθείτε την εκπόνηση των εργασιών με αντικειμενικό τρόπο, για να μπορείτε να το βελτιώσετε όταν αυτό απαιτείται. Χρησιμοποιήστε κάποιους δείκτες απόδοσης (KPI) που θα παρακολουθείτε (π.χ να δουν το μήνυμα σας τουλάχιστον 100 άτομα, μέχρι το τέλος του μήνα κοκ)

Σύνοψη

Η σύνοψη αφορά στις τακτικές προώθησης- marketing που θα ακολουθήσετε καθώς και την σύνδεση τους με την στρατηγική σας. Μπορείτε, περιληπτικά, να αναφέρετε τους στόχους, τη στρατηγική και τις τακτικές που θα ακολουθήσετε.

Παραρτήματα

Στο σχέδιο σας μπορείτε να περιλάβετε πληροφοριακά έντυπα και διαφημιστικό υλικό, τιμοκατάλογους, φωτογραφίες κα.