Δημιουργία επιχειρηματικού σχεδίου

Δημιουργία επιχειρηματικού σχεδίου

Περίληψη του επιχειρηματικού σχεδίου

Η περίληψη πρέπει να είναι σύντονη, σαφής και να δημιουργεί ενθουσιασμό. Γράψτε την ενότητα αυτή τελευταία, παρόλο που θα διαβαστεί πρώτη, γιατί αποτελεί μια περίληψη όλων όσων πρόκειται να αναλύσετε στην συνέχεια. Χρήσιμο είναι να λειτουργεί ως αυτόνομο έγγραφο φανταστείτε ότι ένας επενδυτής θα διαβάσει μόνο αυτή για να δει αν τον/την ενδιαφέρει το σχέδιο και να αποφασίσει να προχωρήσει παρακάτω, σε αναλυτικά στοιχεία και προβλέψεις. Να έχετε στο μυαλό σας, ότι κάθε επιχείρηση λύνει ένα πρόβλημα για τους πελάτες της και καλύπτει μια ανάγκη στην αγορά.

Περιγραφή της εταιρείας

Το Όραμα, δείχνει την εικόνα της επιχείρησης στο μέλλον, ταυτόχρονα δείχνει το πάθος και την προσπάθειά σας.
Οι στόχοι είναι διευρυμένοι όπως για παράδειγμα το να διαθέτει η επιχείρηση πολλούς και πιστούς πελάτες.
Οι σκοποί, είναι συγκεκριμένοι, όπως για παράδειγμα το ύψος των ετήσιων πωλήσεων.
Ο κλάδος στον οποίο ανήκει η εταιρία.
Ποιο είναι το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα. Εδώ να αναφέρετε και τα πλεονεκτήματα του εταιρικού σχήματος (εμπειρία/γνώσεις που διαθέτει κτλ), αποτελούν και αυτά συγκριτικό πλεονέκτημα!
Η Νομική μορφή της εταιρείας

Προϊόντα και Υπηρεσίες

Περιγράφουμε λεπτομερώς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που θα παραχθούν από την πλευρά της επιχείρησης. Η πλευρά του πελάτη προσεγγίζεται χωριστά, στην ενότητα που αφορά στην προώθηση του προϊόντος/υπηρεσίας.

Ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Ενδεχομένως να σας διευκολύνει να περιγράψετε και κάποια/ες περιπτώσεις χρήσης.

Τιμολογιακή πολιτική

Περιγράφετε ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική (τιμές) που θα ακολουθήσετε. Πώς θα διαμορφώνεται η τιμή; Θα είναι ενιαία για όλους τους πελάτες ή θα διαφοροποιείτε για διαφορετικές ομάδες πελατών; Για παράδειγμα θα παρέχεται κάποια έκπτωση από μια ποσότητα και πάνω;

Σχέδιο προώθησης

Για το σχέδιο Προώθησης (βλέπε marketing plan), για πληρέστερη προσέγγιση. Εδώ η αναφορά είναι περισσότερο σύντομη.

Αγορά Στόχος

Να έχετε την αγορά-στόχο σας καλά καθορισμένη και να αναγνωρίζετε τους μελλοντικούς πελάτες σας. Πρέπει να ξέρετε σε ποιον απευθύνεστε. Έρευνες αγοράς και στατιστικά στοιχεία θα σας βοηθήσουν.

Οικονομικοί Παράγοντες

Περιγράψτε τον Κλάδο στον οποίο ανήκει η επιχείρηση/ το προϊόν/η υπηρεσία σας. Είναι αναπτυσσόμενος κλάδος; Ποιες αλλαγές προβλέπεται ότι θα γίνουν στον κλάδο αυτό βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα; Συμβουλευτείτε στατιστικά στοιχεία.
Περιγράψτε την ζήτηση που εμφανίζει η αγορά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προτείνετε. Εάν δεν υπάρχουν αρκετοί πελάτες για το προϊόν ή την υπηρεσία που θέλετε να προσφέρετε, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα προειδοποιητικό σήμα κινδύνου. Συμβουλευτείτε στατιστικά στοιχεία.
Προσεγγίζουμε τις προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς.
Περιγράψτε το μερίδιο της αγοράς στο οποίο στοχεύετε.
Αναφερθείτε στις ευκαιρίες που δημιουργεί η αγορά και στον τρόπο που θα τις εκμεταλλευτείτε.
Αναφερόμαστε με πληρότητα και στα εμπόδια που δημιουργεί η αγορά και στους τρόπους με τους οποίους θα τα ξεπεράσουμε.
Περιγράψτε τους εξωτερικούς παράγοντες που επηρεάζουν την επιχείρηση/προϊόν/υπηρεσία: Νομοθεσία, Τεχνολογία, Οικονομία κ.α. Ταυτόχρονα αναφερθείτε και στους τρόπους που η επιχείρηση θα ανταπεξέλθει σε αυτό το περιβάλλον.

Προϊόν/Υπηρεσία

Στην ενότητα αυτή περιγράφουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που πρόκειται να προσφέρουμε, αλλά από την πλευρά του πελάτη.

Αν τα προϊόντα/υπηρεσίες που πρόκειται να προσφέρουμε είναι περισσότερα από ένα αναφερόμαστε στο καθένα χωριστά. Για το καθένα από αυτά αναφέρουμε τα Χαρακτηριστικά και τα Οφέλη του.

Πελάτες

Αναφερθείτε στους πελάτες στους οποίους στοχεύετε και στα χαρακτηριστικά τους (δημογραφικά, κοινωνικά, εισοδηματικά). Μην προσδιορίσετε τους πελάτες σας σαν όλοι. Εάν είστε επιχείρηση ρούχων, δεν στοχεύετε για παράδειγμα σε όλους επειδή όλοι φορούν ρούχα, στοχεύετε για π.χ σε αθλητές (αν τα ρούχα σας είναι αθλητικά κοκ). Καταγράφοντας τα χαρακτηριστικά σκιαγραφείτε τον πελάτη σας. Αυτό διευκολύνει να στοχεύσετε και να προσελκύσετε τις κατηγορίες πελατών που είναι πιο πιθανό να αγοράσουν από εσάς. Στην περίπτωση χονδρικού εμπορίου αναφερθείτε στα χαρακτηριστικά τόσο του δικού σας πελάτη όσο και του τελικού πελάτη.

Ανταγωνισμός

Κάθε επιχείρηση έχει κάποια μορφή ανταγωνισμού είναι σημαντικό να γνωρίζετε ποιους έχετε να αντιμετωπίσετε. Ταυτόχρονα, Παρουσιάστε τον τρόπο με τον οποίο η λύση σας είναι διαφορετική ή καλύτερη από αυτές που ήδη προσφέρονται. Τι παραπάνω, τί ξεχωριστό θα παρέχεται. Με άλλα λόγια, γιατί ένας πελάτης πρέπει να σας επιλέξει αντί για κάποιον άλλο; Δοκιμάστε απαντώντας στα παρακάτω:
- Ποιες δυνατότητες ή οφέλη προσφέρετε που δεν προσφέρουν οι ανταγωνιστές σας;
- Πώς σκοπεύετε να διαφοροποιηθείτε από τον ανταγωνισμό;

Στρατηγική μάρκετινγκ

Περιγράψτε πώς θα επικοινωνήσετε το προϊόν/υπηρεσία που πουλάτε. Ξεκινήστε από τα πιο γενικά όπως μήνυμα προώθησης, λογότυπο κτλ και στην συνέχεια εξειδικεύεστε στα Μέσα Προώθησης, Κανάλια Επικοινωνίας (όπως διαδίκτυο, εκθέσεις κτλ), Χρόνος προώθησης, Διαφημιστικά μέσα. Προσεγγίστε τον τρόπο και την μέθοδο επικοινωνίας διαφορετικά για κάθε ομάδα πελάτη. Δεν κάνουν όλα για όλους.

Προϋπολογισμός προώθησης

Υπολογίστε τις απαιτούμενες δαπάνες για την υλοποίηση του Σχεδίου Προώθησης που περιγράψατε. Στην συνέχεια απαντήστε: Πότε θα πρέπει να δαπανηθούν; -Πριν την έναρξη λειτουργίας; -Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας;

Τιμολόγηση

Προσεγγίστε τι μπορούν να πληρώσουν οι πελάτες σας. Πόσο σημαντική είναι η τιμή για αυτούς. Ποιοι άλλοι παράγοντες επηρεάζουν την συμπεριφορά τους (π.χ η ποιότητα, το status του προϊόντος κα) Σημαντικό είναι επίσης να γνωρίζετε τι πολιτική ακολουθούν οι ανταγωνιστές σας.

Επιλογή Τόπου Εγκατάστασης της Επιχείρησης

Ο τόπος εγκατάστασης βασικά αποφασίζεται κυρίως από το που βρίσκονται οι πελάτες σας και δευτερεύοντος από το που βρίσκονται οι προμηθευτές σας. Επίσης επηρεάζεται και από το που βρίσκονται οι ανταγωνιστές σας. Η επιλογή του λειτουργεί, ταυτόχρονα, ως παράγοντας προώθησης των προϊόντων και δύναται να επηρεάζει σημαντικά τους πελάτες (απαντήστε, σε ερωτήματα, όπως: Θα σας επισκέπτονται οι πελάτες σας;/ Είναι η θέση σημαντική για την πελατεία;/ Είναι «συμβατή» με την εικόνα μας;/ Υπάρχει ευκολία στάθμευσης (εφόσον οι πελάτες σας επισκέπτονται κτλ.)

Πρόβλεψη πωλήσεων

Δημιουργήστε τουλάχιστον δύο σενάρια :
«Καλύτερο Σενάριο», δηλαδή τι περιμένετε ρεαλιστικά
«Χειρότερο Σενάριο», μια χαμηλή εκτίμηση την οποία είστε σίγουροι ότι θα πετύχετε, άσχετα του τι μπορεί να συμβεί.
Εάν διαθέτετε παλιότερα στοιχεία πωλήσεων χρησιμοποιήστε τα στις προβλέψεις σας.

Σχέδιο λειτουργίας

Τυπικές απαιτήσεις

Αναζητήστε όλα τα στοιχεία/απαιτήσεις που αφορούν σε Άδεια λειτουργίας/ - Κανονισμοί υγείας, εργασιακού χώρου και περιβάλλοντος/ - Ειδικοί κανονισμοί που καλύπτουν τον κλάδο ή το επάγγελμά σας/ - Απαιτήσεις σχετικά με τις πολεοδομικές ζώνες και τους όρους δόμησης/ - Ασφαλιστική κάλυψη/ - Εμπορικά σήματα, πνευματική ιδιοκτησία, ευρεσιτεχνίες (που εκκρεμούν, υπάρχουν ή έχουν αγοραστεί)/

Επαγγελματικός χώρος

Αποτυπώστε τα χαρακτηριστικά του χώρου που χρειάζεστε. Υπολογίστε τα έξοδα του χώρου, συμπεριλαμβανομένου και του ενοικίου καθώς επίσης και των εξόδων συντήρησης, των παροχών (ηλεκτρικό, τηλεπικοινωνίες, κλπ.), της ασφάλισης και τα αρχικά έξοδα διαμόρφωσης του για να εξυπηρετεί τις ανάγκες σας. Τα κόστη αυτά θα περιληφθούν στο χρηματοοικονομικό σας σχέδιο.

Παραγωγή

Περιγράψτε πώς και πού θα παράγονται τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σας; Περιγράψτε τις μεθόδους και τις τεχνικές παραγωγής, το κόστος, τον ποιοτικό έλεγχο, τον έλεγχο αποθεμάτων (Τι αποθέματα θα τηρούνται: πρώτες ύλες, προμήθειες, έτοιμα προϊόντα και ποια είναι η επένδυση που απαιτείται προκειμένου να υπάρχουν τα απαιτούμενα αποθέματα) κτλ.

Αποθήκευση (έαν και εφόσον απαιτείται)

Περιγράψτε τους χώρους που χρειάζεστε και τις διαδικασίες που θα ακολουθείτε.

Προσωπικό (που απαιτείται)

Περιγράψτε- το Προσωπικό που θα χρειαστείτε / - Αριθμός υπαλλήλων/ - Είδος εργασίας (ειδικευμένοι, ανειδίκευτοι, εξωτερικοί συνεργάτες)/ - Πού και πώς θα βρείτε το κατάλληλο προσωπικό;/ Κατηγορίες Υπαλλήλων (ειδικευμένοι, ανειδίκευτοι και επαγγελματίες)/ -
Μισθολογική Πολιτική/ - Απαιτήσεις (νομικές/ ασφάλειας κτλ. που συνδέονται με την απασχόληση προσωπικού)
Το προσωπικό που αναζητάτε δεν είναι ανεξάρτητο από το προϊόν/υπηρεσία που θέλετε να προσφέρετε. Όσο πιο καλά έχουν προσδιοριστεί το προϊόν η υπηρεσία που προσφέρετε, τόσο καλύτερα θα μπορείτε να προσδιορίσετε και ποιοι άνθρωποι θα μπορούν να σας βοηθήσουν να επιτύχετε τους στόχους σας

Προμηθευτές

Περιγράψτε τους βασικούς προμηθευτές σας, τις διαδικασίες παραγγελιών που θα ακολουθείτε, τον τρόπο ελέγχου της φερεγγυότητας των προμηθευτών σας.

Ωράριο λειτουργίας

Περιγράψτε το ωράριο λειτουργίας, που θα έχετε, θα είναι ενιαίο, απαιτούνται βάρδιες. Το ωράριο επηρεάζει και το κόστος λειτουργίας της επιχείρησης.

Διοίκηση και Οργάνωση

Δώστε μια σύντομη περιγραφή της ομάδας σας και μια σύντομη εξήγηση γιατί εσείς και η ομάδα σας είστε οι κατάλληλοι άνθρωποι για να μεταφέρετε την ιδέα σας στην αγορά. Οι επενδυτές δίνουν τεράστιο βάρος στην ομάδα - ακόμη περισσότερο από την ιδέα - γιατί ακόμη και μια μεγάλη ιδέα χρειάζεται μια καλή ομάδα για να υλοποιηθεί.

Δαπάνες Έναρξης και Κεφαλαιοποίησης

Τα έξοδα έναρξης είναι συνήθως πολλά. Είναι σημαντικό να υπολογίσετε με όσο το δυνατό μεγαλύτερη ακρίβεια και σαφήνεια τα έξοδα αυτά και μετά να σχεδιάσετε που θα βρείτε επαρκή κεφάλαια. Αυτό απαιτεί προσεκτικό προγραμματισμό ώστε να μην ξεχάσετε σημαντικά έξοδα καθώς και να τα υπολογίσετε όσο το δυνατό πιο ρεαλιστικά.

Χρηματοοικονομικό σχέδιο

Προβλεπόμενες Ταμειακές Ροές

Οι ταμειακές ροές δείχνουν το πόσο και με ποιο τρόπο μεταβάλλονται τα ταμειακά διαθέσιμα κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής χρήσης. Ταυτόχρονα δείχνουν την ανάγκη για δανεισμό ή όχι καθώς και το απαιτούμενο ύψος του. Με απλά λόγια, αν το προβλεπόμενο ταμειακό υπόλοιπο έχει αρνητικό πρόσημο απαιτείται μεγαλύτερο κεφάλαιο.

Υπολογισμός Νεκρού Σημείου

Ο υπολογισμός του νεκρού σημείου (break-even point) προβλέπει τον όγκο των πωλήσεων, σε κάποια δεδομένη τιμή, που απαιτείται για να καλυφθούν όλα τα κόστη. Με άλλα λόγια, είναι το επίπεδο των πωλήσεων κάτω του οποίου η επιχείρηση είναι ζημιογόνα και άνω του οποίου είναι κερδοφόρα. Για τον υπολογισμό δες εδώ

Ισολογισμός Έναρξης Εργασιών

Ο ισολογισμός είναι από τις πλέον βασικές οικονομικές καταστάσεις που χρειάζεται μια επιχείρηση για ενημέρωση και προκειμένου να μπορεί να κάνει οικονομική διαχείριση.

Παραρτήματα

Στο επιχειρησιακό σας σχέδιο μπορείτε να περιλάβετε παραρτήματα όπως μελέτες που χρησιμοποιήθηκαν στο επιχειρησιακό σας σχέδιο, πληροφοριακά έντυπα και διαφημιστικό υλικό, κλαδικές μελέτες, χάρτες, φωτογραφίες κα, που είναι σημαντικά για την εικόνα και τον προσδιορισμό του εγχειρήματος σας.